Spookfactuur domeinregistratie voor 2023 / 2024

Het begint een traditie te worden: de vakantietijd is weer aangebroken, de periode waarin er veel spookfacturen worden verstuurd.

De afgelopen dagen kreeg ik berichten van klanten met de vraag of de factuur van ‘Binar Nederland – Domain & Web Hosting Service’ die ze hadden ontvangen, met als onderwerp ‘Domeinregistratie voor 2022 / 2024’ wel klopt.

De mail, afkomstig van contactpersoon Agnes Jansen, vermeld staat dat je moet betalen voor ‘Domeinregistratie 2023 / 2023’ en DNS servicekosten. Het ‘factuurbedrag’ is bijna 360 euro.
Het lijkt een echte factuur te zijn, maar dat is het niet: Niet betalen dus!!!

In de kleine lettertjes onderaan staat dat het gaat om een aanbieding voor het registreren van de .co- of .site domeinvariant van je .nl-domeinnaam.  Het is dus geen factuur voor een geleverde dienst.

O.a. Opgelicht en sommige providers maken ook melding van deze fraude.

Wat kun je doen?

  • Betaal de zogenaamde factuur niet.
  • Maak melding van de spookfactuur via de Fraudehelpdesk.
  • Wees in de vakantietijd extra alert op binnenkomende facturen en informeer de medewerkers bij de administratie.

Twitterfeed verdwenen van je website?

De webversie van Twitter is sinds eind juni 2023 niet langer te gebruiken voor niet-ingelogde gebruikers, waardoor het ook niet meer mogelijk is om een twitter feed op je site te tonen.

Je ziet hier nu de melding: Hier is nu nog niets te zien Als hij of zij Tweet, zie je de Tweets hier.

Voortaan kun je dus op Twitter alleen nog tweets zien als je ingelogd bent. Laatste nieuws (6 juli 2023) hierover is dat Twitter terug is gekomen op doorgevoerde verplichting om in te loggen om tweets te mogen zien. Niet-ingelogde gebruikers en mensen zonder Twitter-account kunnen nu toch weer berichten op het sociale netwerk zien.

De Twitter feed op websites werkt echter nog steeds niet. Als je deze op je website hebt staan raad ik aan om deze voorlopig te verwijderen.

Alle ophef over de recente wijzigingen in het beleid van Twitter en de lancering van de concurrerende berichtendienst ‘Threads’ van Meta doen vermoeden dat dit voorlopig niet de laatste wijzigingen geweest zullen zijn.

Spookfactuur domeinregistratie

De vakantietijd is weer aangebroken, de periode waarin er veel spookfacturen worden verstuurd.

De afgelopen week kreeg ik dagelijks berichten van klanten met de vraag of de factuur van ‘HSI Domein en Hosting Service’ die ze hadden ontvangen, met als onderwerp ‘Domeinregistratie voor 2022 / 2023’ of ‘Domein Hosting’ wel klopte.

De mail, afkomstig van contactpersoon Julia Visser, vermeld staat dat je moet betalen voor ‘Domeinregistratie 2022 / 2023’ en DNS servicekosten. Het ‘factuurbedrag’ is bijna 190 euro.
Het lijkt een echte factuur te zijn, maar dat is het niet: Niet betalen dus!!!

In de kleine lettertjes onderaan staat dat het gaat om een aanbieding voor het registreren van de .co- of .info-domeinvariant van je .nl-domeinnaam. Het is dus geen factuur voor een geleverde dienst. Als je de genoemde website, www.hsidh.com, bezoekt dan merk je dat de domeinnaam niet actief gebruikt wordt door HSI, maar te koop staat.

O.a. Opgelicht, SIDN en veel providers maken ook melding van deze fraude.

Wat kun je doen?

  • Betaal de zogenaamde factuur niet.
  • Maak melding van de spookfactuur via de Fraudehelpdesk.
  • Wees in de vakantietijd extra alert op binnenkomende facturen en informeer de medewerkers bij de administratie.

Updaten WordPress website

Mijn advies is om tenminste eenmaal per kwartaal de updates van je website uit te voeren (tenzij je hiervoor een abonnement hebt bij je provider of webbouwer natuurlijk).
Het uitstellen van updates vergroot de kans op storingen of een hack van je website.
Zorg dat je altijd een backup hebt van je site voordat je de updates uitvoert (ik installeer hiervoor altijd plugin die maandelijks automatisch een backup maakt).

In stappen:

  1. Update je plugins (schakel vooraf eerst evt. cache plugins uit)
  2. Update je thema (en een eventueel reserve thema ook)
  3. Update hierna je WordPress versie (wacht het updaten af, dit kan soms even duren)

Na het update van je thema zijn er mogelijk weer nieuwe updates van plugins beschikbaar, deze zijn dan alleen beschikbaar voor je meest recente WordPress versie.
Zijn er problemen? Schakel dan alle plugins uit (deactiveren) en zet deze één voor één weer aan. Controleer tussendoor steeds de website om te achterhalen welke plugin het probleem veroorzaakt, laat deze plugin uitgeschakeld staan en zoek een alternatieve optie plugin met dezelfde functionaliteit.

 

Winkel of webwinkel?

Veel winkeliers kijken uit naar de dag dat ze hun klanten weer kunnen verwelkomen in hun zaak, maar met de langere lockdown in het vooruitzicht zoeken steeds meer winkeliers naar andere manieren om omzet te genereren. Van gebruik van  Social Media, afhaal- en bezorgservices, creatieve etalages tot uiteraard het starten van een webwinkel.
Het aantal webwinkels is het afgelopen jaar dan ook explosief gegroeid: “Toen ook het verzoek van mijn klanten voor een webshop kwam, omdat zij niet naar de winkel konden komen door corona, heb ik besloten om een webshop ernaast te starten.”

Als je al een WordPress website hebt is een webwinkel relatief eenvoudig toe te voegen, maar bedenk wel dat een succesvolle webwinkel niet uit de lucht komt vallen, ook hier moet je hard aan werken.  Ook is het beheren van een webwinkel wezenlijk anders dan het hebben van een ‘fysieke’ winkel.
Al voor het Corona tijdperk zijn veel winkeliers online en offline gaan combineren. Online winkelen biedt gemak en naar de fysieke winkel gaan geeft beleving. Online oriënteren, in de winkel informeren en uitproberen.

Meer weten over het starten van een webwinkel?

Veiligheidsupdate WordPress plugin Contact Form 7

In deze veelgebruikte contact formulier plugin zit een ernstig lek wat kwaadwillende de kans geeft om jouw WordPress website over te nemen.
Als je dit formulier ook gebruikt: update Contact Form 7 zo snel mogelijk naar de laatste versie (7.5.3.2), hierin is dit lek in gedicht.

Het beveiligingslek op 16 december ontdekt en op 17 december is de update uitgebracht. Het lek geldt niet voor alle websites met Contact Form 7, hiervoor dient namelijk ook de file upload optie aan te staan in de contact formulieren.
Desondanks wordt voor iedereen aangeraden om zo snel mogelijk up te daten naar de laatste versie.

Let op je mailbox: Spookfactuur DNS Service

Spookfacturen worden meestal in vakantietijd gestuurd, maar DNS Service NL lijkt gebruik te maken van de Corona crisis om nepfacturen te sturen.
De factuur is zo algemeen en neutraal dat je in een moment van onoplettendheid al snel kunt denken dit over de hosting en domeinregistratie van de website gaat.
Ik krijg hier de afgelopen 3 weken veel vragen over.
De facturen zijn herkenbaar aan standaard kreten, geen adres, (vals) telefoon / email contact van de afzender(s) en buitenlandse bankrekeningnummers.
In de kleine lettertjes onderaan de factuur staat: Dit is een aanbieding en geen factuur, betaling van deze aanbieding wordt beschouwd als opdrachtbevestiging.

Alternatieve zoekmachine gebruiken?

Dat Google een enorme berg data over je verzamelt, is geen verrassing. Je herkent het wel, je heb online een lamp gekocht en vervolgens zie je wekenlang deze lamp in allerlei advertenties voorbij komen. Lastig als je je kerst- of sinterklaaskado’s als verrassing wilt houden!
Maar het gaat om veel meer data, zo zag ik pas toevallig mijn Google Tijdlijn. Dit is een overzicht van waar je overal geweest bent, hoe lang en waar je daarna naar toe bent gegaan.

The Wall Street Journal publiceerde onlangs over Googles experimenten met het heimelijk verzamelen van medische gegevens van miljoenen patiënten in de VS voor een zorgverlener.

Andere zoekmachine gebruiken?

Reden genoeg om eens te kijken naar andere zoekmachines. In Nederland heeft Google met ruim 90% (Google 70%, Google afbeeldingen 20%) het grootste marktaandeel. Niet zo gek, want Google levert snel goede zoekresultaten.

DuckDuckGo

Deze zoekmachine zegt je persoonlijke gegevens niet te verzamelen, bewaren of te delen. Daarnaast wordt je zoekgeschiedenis niet opgeslagen, zodat ze ook niets te verkopen hebben aan adverteerders die je met hun reclames om de oren willen slaan. Dit betekent trouwens niet dat ze advertentieloos werken: de eerste paar zoekresultaten kunnen net als bij Google Zoeken advertenties zijn. Die advertenties zullen het onderwerp bevatten van je zojuist getypte zoekopdracht en dus niet gebaseerd zijn op eerdere interesses. Met deze aanpak krijgt elke gebruiker altijd dezelfde zoekresultaten te zien voor dezelfde zoekopdracht, gepersonaliseerde resultaten zijn uit den boze.

StartPage

Startpage beweert “de meest private zoekmachine ter wereld” te zijn. Je kunt vergelijkbare resultaten krijgen als die je zou zien bij een volledige privé-zoekopdracht bij Google. StartPage werkt als een soort privacyfilter voor Google Zoeken, want het toont zoekresultaten van ’s-werelds grootste zoekmachine zonder dat Google jouw gegevens kan zien. Waar Google je zoekopdrachten onthoudt en je dus per nieuwe zoekopdracht gerichter een kant op kan sturen, onthoudt StartPage geen zoekgeschiedenissen en laat het daardoor geen gepersonaliseerde zoekopdrachten zien. Natuurlijk heeft ook Startpage een verdienmodel: het toont net als Google banners bij de zoekresultaten, maar die zijn veel minder op de gebruiker afgestemd.

Op deze pagina legt de Consumentenbond uit hoe je deze zoekmachines instelt in je browser.
Natuurlijk zijn er nog veel meer alternatieven voor Google, kijk bijvoorbeeld op dit overzicht van alternatieven voor Google als zoekmachine.

Betrouwbare webhosting: is goedkoop duurkoop?

Voor de registratie van een domeinnaam en een hosting pakket heb je een hostingbedrijf nodig. Het aantal bedrijven dat zich met webhosting bezig houdt, is de afgelopen jaren explosief gegroeid. Nieuwe klanten worden gelokt met imposante tarieven en cijfers: een domeinennaam voor €1,- 1 gigabyte aan datatransfer, 100 e-mailadressen en 10000 mb webruimte.
Ik heb inmiddels ruim 20 jaar ervaring met verschillende hostingproviders. Vrijwel alle bedrijven bieden genoeg ruimte, onbeperkt datavaerkeer, voldoende emailadressen en profileren zich meer en meer met WordPress expertise. Het maakt niet uit hoe goed je hostingbedrijf is, je zult gegarandeerd ooit hulp nodig hebben of problemen tegenkomen. Drie problemen bij klanten van de afgelopen weken:

“Omdat u geen premium klant bent kunt u over ca. 2 weken een reactie verwachten”
“De website was bijna 2 dagen onbereikbaar, een reactie van de provider bleef uit, een opmerking via Twitter bleek te helpen ”
maar ook ”Maar natuurlijk kunnen wij ook de email voor u verhuizen”

Kies dus voor bereikbare en klantvriendelijke webhosting provider. Een provider die graag en vlot helpt met je problemen per telefoon en/of Live chat) is voor mij het allerbelangrijkste criterium. Goedkoop hoeft daarbij niet altijd duurkoop te zijn.

Help, mijn menu werkt niet meer

gebroken permalinks wordpress websiteJe homepage is nog wel bereikbaar, maar al je andere pagina’s geven een foutmelding. Waarschijnlijk zijn wijzigingen in je permalinks de oorzaak hiervan.

Bij de standaardinstelling van WordPress wordt er automatisch een url aangemaakt als bijvoorbeeld: https://www.web-care.nl/p=254.
Voor je zoekresultaten is het veel beter de url er zo uit ziet: https://www.web-care.nl/help-mijn-menu-werkt-niet-meer/

Oorzaken problemen permalinks

Updates zijn nodig voor een veilige en optimale werking van WordPress.  Het kan echter voorkomen dat bepaalde updates de permalinks verbreken, waardoor berichten en pagina’s ontoegankelijk worden voor het publiek.
Kortom, de oorzaak kan een incompatibiliteit tussen de gebruikte plug-ins, thema of WordPress-versie zijn.

Soms kan het installeren van een nieuwe plug-in ook  permalinks verbreken., dit geldt met name voor plugins die wijzigingen in het .htaccess-bestand aanbrengen.

Wijzigingen in .htaccess-bestand kunnen ook invloed hebben op de permalinks.  Dit bestand wordt o.a. gebruikt om WordPress-permalinks te maken. Het toevoegen van aangepaste code aan .htaccess kan soms resulteren in verbroken permalinks. Als het bestand onlangs is aangepast, gewijzigd of gewijzigd, is de kans groot dat dit ook van invloed is op uw permalinks.

Permalinks in WordPress werken mogelijk ook niet correct als u uw website op een nieuwe server hebt geïnstalleerd of hebt hersteld.

Herstel permalinks

Je kunt de permalinks eenvoudig opnieuw instellen. Ga via   dashboard  > instellingen > permalinks, kies dan Standaard/berichtnaam en sla de instelling op.

Check of de links nu wel weer werken, en zet vervolgens de permalinks opnieuw op Berichtnaam (%postname%), en check vervolgends je links opnieuw.

 

Handleiding Gutenberg

Handleiding Gutenberg editor WordPress 5.0
De Duitser Johannes Gutenberg (ca.1397-1468) geldt als de uitvinder van de boekdrukkunst in Europa.

De ontwikkelingen in WordPress gingen tot op heden stap voor stap, maar daar komt verandering in. Binnenkort komt WordPress 5.0 uit, in deze update zal de nieuwe editor Gutenberg zijn opgenomen. Ik werk al ruim 10 jaar met WordPress, maar nog nooit was de update zo ingrijpend, vandaar deze toelichting en handleiding bij het gebruik van Gutenberg.

Werken met blokken

De manier waarop berichten en pagina’s opgebouwd kunnen worden zullen dan volledig veranderen. Veel gebruikers van WordPress zullen behoorlijk moeten wennen aan de totaal nieuwe manier van teksten schrijven, opmaken, en afbeeldingen toevoegen.
De nieuwe editor is geheel ontwikkeld om met behulp van blokken gemakkelijk een layout te maken. Gutenberg is eigenlijk gemaakt als een reactie van WordPress op de huidige trend van Page Builders.

Wanneer

WordPress 5.0 was gepland voor release op 27 november, maar de release is uitgesteld naar 6 december. De belangrijkste reden voor uitstel zijn de kwaliteitscontroles en mogelijk de aanstaande release van een nieuwe versie van PHP, versie 7.3 (WordPress is gebouwd op PHP).

Classic Editor

Gutenberg is de toekomst van WordPress, maar het is een ingrijpende stap. Helaas werkt   Gutenberg met veel themes en plugins niet (goed) samen. Niet alle WordPress-gebruikers zitten dan ook op Gutenberg zitten te wachten. Je kunt dan ook nu al de Classic Editor plugin installeren. Zodra WordPress 5.0 straks beschikbaar is en je je website update, zal de Classic Editor plugin ervoor zorgen dat je WordPress-editor blijft zoals die nu is.

Testen

Op dit moment is Gutenberg nog niet in WordPress ingebouwd. Je kunt wel de Gutenberg plugin installeren. Ik raad je aan om dit niet op je ‘live’ website te doen, maar in een testomgeving of bijvoorbeeld op voor dit doel ontwikkelde website: https://testgutenberg.com/ of op  https://wordpress.org/gutenberg.

Handleiding

Gelukkig zijn er al tal van uitgebreide handleidingen, ook Nederlandstalig – verschenen. Een uitgebreide handleiding vindt je op https://www.wplounge.nl/gutenberg-handleiding

Onderstaande video van Robin Peek  laat zien hoe Gutenberg eruit ziet en hoe het werkt:

Diskruimte website vol?

allocated disk spaceJe krijgt een (automatische) melding van je provider:

User mijnwebsitenl has used up 0.0% of their bandwidth and 97.5% of their allocated disk space

Dit betekend dat de diskruimte van je server bijna vol is, twee mogelijke oorzaken:

  • Je mailbox(en) worden niet geleegd op de server
  • Op je website staan veel en/of grote bestanden. Ook automatische backups zorgen hierbij nogal eens voor problemen

Via de Filemanager van het controlpanel (meestal Directadmin) van je website kun je inzicht krijgen in waar de meeste ruimte door wordt ingenomen.
Het is wel aan te raden om gelijk actie te ondernemen, anders loop je het risico dat je binnenkort geen mail meer ontvangt of dat je website onbereikbaar wordt.

Hoe kan het zijn dat er zoveel mail op de server staat?

Normaal gesproken wordt de e-mail zodra u deze hebt opgehaald verwijderd  op de server. U kunt er voor kiezen om de mail op de server te laten staan.
Als u bijvoorbeeld de e-mail van een bepaald e-mailadres op meerdere locaties wilt kunnen ophalen dan kunt u in het e-mailprogramma aangeven dat de mail op de server moet blijven bewaard. Hier kunt u ook aangeven dat de e-mail na xx dagen van de server verwijderd moet worden.

Website beveiligen met https?

Beveiliging van website met https - is dit nodig?Sinds 25 mei 2018 heeft iedereen met een website  te maken met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Dit heeft allemaal met de privacy en veiligheid van je website te maken.

Wat betekend https

Http staat voor Hypertext Transfer Protocol, dat is het protocol voor de communicatie tussen een webbrowser en een webserver. Als iemand jouw website bezoekt, vindt er een uitwisseling van gegevens plaats tussen de webbrowser en de webserver, zodat de bezoeker in zijn webbrowser jouw website te zien krijgt. De S in https is afkomstig van SSL (Secure Sockets Layer). Een website die gebruik maakt van https heeft zijn dataverkeer beveiligd met een SSL-certificaat. (SSL is een encryptieprotocol voor de authenticatie en beveiliging van gegevens die via het internet worden verzonden.)

Beveiligde verbinding met SSL-certificaat

SSL is een beveiligde verbinding, waarmee vertrouwelijke informatie versleuteld wordt verzonden. SSL zet eerst een beveiligde verbinding op. Vervolgens kunnen de webbrowser en de webserver via deze beveiligde verbinding vertrouwelijke informatie versleuteld uitwisselen. Omdat de gegevens versleuteld worden verzonden, kunnen derden deze niet meer lezen. Als iemand anders nu probeert om het dataverkeer af te luisteren, ziet hij enkel versleutelde gegevens waar hij niets mee kan. Ook het omleiden van dataverkeer is bij https niet mogelijk.

Bij een niet beveiligde website kan een hacker de gegevensuitwisseling kan ‘afluisteren’ en persoons-, betalings- of bezoekersgegevens achterhalen. Ook kunnen de gebruiksnaam en wachtwoord worden uitgelezen, of kan een site zich voordoen als webwinkel en het dataverkeer omleiden. Doe je een betaling bij zo’n nep webwinkel dan kunnen je betaalgegevens worden ‘afgeluisterd’.

Wet Algemene Verordening Gegevensbescherming?

De AVG geeft aan dat, wanneer je persoonsgegevens verwerkt, je aan bepaalde eisen moet voldoen. Heb je een website, dan ben je verplicht deze, op alle gebieden waar de bezoeker persoonsgegevens invoert, deze te beveiligen tegen misbruik hiervan. Bij persoonsgegevens op je website kun je denken aan een e-mail-adres of contactgegevens. Maar het gaat ook om iets minder voor de hand liggende persoonsgegevens, zoals een foto, testresultaten of bepaalde uitslagen.

Indien je in het bezit bent van een website, waar persoonsgegevens worden verwerkt, is het gebruik van een SSL-certificaat vanaf 25 mei 2018 dus onvermijdelijk.

Google

Mocht je nog twijfelen over het belang van deze beveiliging: Google Chrome geeft sinds juli 2018 in de browserbalk de melding “Niet beveiligd” weer in de browserbalk. Ook hebben met HTTPS beveiligde websites krijgen een grotere kans om hoger in Google te scoren dan HTTP sites.De mate waarin je website beveiligd is, wordt dus een ranking factor.

Boekje #outdoorwageningen visitekaartje voor Wageningen

Wageningen is een boekje rijker. Uitgeverij Blauwdruk maakte samen met bedenkers Wim de Vos (Web-care) en Ilonne Bongers (Bas Buitensport) een boekje vol met prachtige natuurfoto’s van het buitengebied van Wageningen. De foto’s zijn door vele Wageningse Instagrammers de afgelopen jaren gemaakt en met toestemming in het boekje opgenomen. Het boekje heeft de naam #outdoorwageningen, verwijzend naar de bijbehorende hashtag op het sociale netwerk Instagram.

Afgelopen vrijdag was de boekpresentatie die heel toepasselijk werd voorgegaan door een Instawalk. De Vos: ‘’Een Instawalk is een sociaal event waar ontmoeten, wandelen én fotografie samenkomen’’. Een grote groep Instagrammers en andere geïnteresseerden verzamelden zich om de Instawalk en boekpresentatie in de Wageningse uiterwaarden bij te wonen. Bioloog Arnold van Vliet schreef het voorwoord en kreeg een van de eerste boekjes uitgereikt: ’’Dit boekje is een heel mooi visitekaartje voor Wageningen’’.

Het kleine vierkante boekje is een feest der herkenning van vele typische Wageningse plekjes maar laat ook veel verrassende natuurfoto’s zien die minder voor de hand liggen. Bongers: ‘’Met dit boekje willen we mensen inspireren om de prachtige natuur in Wageningen op te zoeken, ieder seizoen is hier zoveel moois te beleven!’’ De reacties op het boekje zijn lovend. Bongers: ‘’Foto’s op social media zijn mooi maar ook vluchtig, nu ze samen in een boekje staan dringt de schoonheid van het Wageningse landschap beter door’’.

Het boekje kost 12,50 en is in Wageningen op verschillende plekken te koop, o.a. bij boekhandel Kniphorst, Bruna, Columbus, Bakkerij Robin, ‘t Herenzaakje en Bas Buitensport.

 

Uniek instagramboekje over ‘outdoor’ Wageningen

Vrijdagavond 18 mei is de presentatie van #outdoorwageningen, een boekje vol met prachtige foto’s van de nabije omgeving van Wageningen. De presentatie is in het Schip van Blaauw maar omvat ook een Instawalk in het buitengebied van Wageningen.

Wageningen is gezegend met een prachtige omgeving. Waar vind je een rivierenlandschap, een heuvelgebied en een vallei zo dicht bij elkaar? Ilonne Bongers (Bas Buitensport) en Wim de Vos (Web-care) kwamen een aantal jaar geleden op het idee om de hashtag #outdoorwageningen in het leven te roepen.

Instagrammers die door het buitengebied struinen en dit vastleggen op hun camera kunnen met deze hashtag foto’s delen op Instagram. Een actieve groep Instagrammers maakt inmiddels veelvuldig gebruik van deze hashtag. Dankzij hen is er een grote verzameling foto’s van de mooie natuur in Wageningen gedurende alle seizoenen.

Van de mooiste foto’s maakt Uitgeverij Blauwdruk een prachtig klein vierkant boekje. De foto’s worden ingeleid door Ilonne Bongers en Arnold van Vliet en gaan vergezeld van korte teksten en columns van de Instagrammers over hun passie voor het fotograferen. Het boekje is tweetalig (Nederlands/Engels) en geeft een kijkje in de unieke natuur van Wageningen. Het boekje ligt vanaf 18 mei in de winkel en kost 12,50.

Vrijdagavond 18 mei zal om 19.00 uur bij Uitgeverij Blauwdruk (Het Schip van Blaauw, Generaal Foulkesweg 72) de boekpresentatie plaatsvinden. Deze presentatie zal samengaan met een unieke Instawalk georganiseerd door MediaLab Wageningen. De Instawalk gaat door een prachtig stukje natuurgebied van Wageningen. Let op: schoeisel dat tegen modder kan is aanbevolen!

Geïnteresseerden worden van harte uitgenodigd om bij deze avond aanwezig te zijn. Voor deze avond wordt een bijdrage gevraagd van 5 euro, koffie/thee en een drankje na afloop zijn inbegrepen. Er zijn een beperkt aantal plaatsen beschikbaar. Reserveer jouw plekje via info@basbuitensport.nl of telefonisch via 0317-426511.

Digitaal succesverhaal

cursus website bouwenIk ben net terug van een heel bijzondere reis naar Washington.

Ik heb een cursus bij Web-care gevolgd om een website te maken.

Die website was gemaakt om de studenten van een gratis online cursus (de MOOC , Massive Open Online Course, Medical Neuroscience) te ondersteunen. De website is een groot succes en de docent van de cursus heeft mij en mijn echtgenoot uitgenodigd om daar Washington te komen om een internationaal congres Neuroscience bij te wonen.

Ik heb voor veel dingen online cursussen gevolgd. Om mijn website te maken heb ik dat niet gedaan en heb ik een ‘cursus in vlees en bloed’ gevolgd bij Web-care. Daar is mijn website veel beter van geworden dan die zou zijn geworden als ik alleen digitaal zou hebben gewerkt.
Wim gaf goede persoonlijke opmerkingen, hij raadde aan plug-ins te gebruiken waar ik anders nooit aan gedacht zou hebben. Hij raadde ook aan om Nieuwsberichten aan de website toe te voegen, ook dat had ik van tevoren niet bedacht.

De website wordt door de studenten erg gewaardeerd en veel gebruikt.
De website wordt tussen de 100 en 200 keer per dag gebruikt door studenten overal ter wereld en via de ‘Contact form’ (ook die werd door Wim aangeraden) laten studenten mij regelmatig hun tevredenheid horen. Het contactformulier wordt meestal gebruikt voor complimenten.

Nieuwsgierig geworden?

Voor de website zie http://www.learnmedicalneuroscience.nl/
Voor nieuws over de trip zie:

Vriendelijke groet,

Ellen Vos-Wisse

Wageningse Uitdaging voor ondernemers gaat van start

Wageningen is toe aan De Uitdaging, vinden onderneemsters Anja Hagendoorn en Desirée Kuipers. Zij nodigen Wageningse bedrijven uit om hun maatschappelijke betrokkenheid om te zetten in concrete acties. Via de formule van De Uitdaging kan dat namelijk heel goed lukken.

Wageningse verenigingen en bedrijven kennen al de deals van de Wageningse Beursvloer. Er worden dan matches gemaakt tussen de vraag om menskracht, materialen kennis of kunde die vanuit een maatschappelijke organisatie komt. De Uitdaging matcht ook maar via een andere aanpak en bovendien het hele jaar door. De aanpak is bijzonder doordat een ‘oude rot’ en een ‘jonge hond’ samen de uitdaging aanneemt. De een stelt zijn of haar netwerk open en legt contact met een bedrijf dat kan helpen.

De jonge hond begeleidt vervolgens de match van a tot z, zorgt dat deze gerealiseerd wordt en bouwt op die manier aan zijn of haar eigen netwerk en ervaring. Een Matchgroep beoordeelt of het initiatief aan een verbetering van de leef kwaliteit van de inwoners van Wageningen en of de organisatie zelf geen mogelijkheid heeft om het in te kopen. Als de aanvraag is geaccepteerd, zoekt men in het netwerk naar een bedrijf dat ermee aan de slag gaat. Bedrijven kunnen op die manier hun maatschappelijke betrokkenheid tonen in concrete acties. Vaak is het maar een kleine moeite en toch een groot gebaar. De Uitdaging bestaat inmiddels in 63 plaatsen in Nederland.

Initiatiefneemsters in Wageningen zijn Anja Hagendoorn en Desirée Kuipers. Anja: “In Wageningen starten veel mooie initiatieven, veel bedrijven in onze stad zijn daar al op een of andere manier bij betrokken. Het zou mooi zijn als we dit nog meer body kunnen geven en kunnen stroomlijnen door vraag en aanbod effectief samen te brengen in een Wageningse Uitdaging.”

Desirée: “We zien de Wageningse Uitdaging als een aanvulling op het werk van organisaties als Thuis en het Vrijwilligerscentrum Wageningen, waar veel van dergelijke vragen binnenkomen.” De aanpak komt van de Zutphense Uitdaging. Hun werkvorm is ontwikkeld in Arnhem en doorontwikkeld in Zutphen. Het is een groot succes en daarom de formule geworden voor alle lokale Uitdagingen.

Meer info: De Wageningse Uitdaging (Web-care is het aanspreekpunt voor het beheer van deze site).

Hoe wordt je goed gevonden in Google?

Workshop: 'Hoe wordt je goed gevonden op Google?'Vrijwel ieder bedrijf heeft tegenwoordig een website, maar vaak laten de bezoekersaantallen veel te wensen over. Grote bedrijven scoren vaak hoog in Google, maar ook voor het MKB en ZZP’ers is het heel goed mogelijk om in hoog te scoren in de zoekresulaten van Google.

Hoe word je website goed gevonden in Google?

MediaLab Wageningen organiseert dit voor jaar weer enkele workshops zoekmachine optimalisatie.
Zoekmachines zijn één van de belangrijkste succesfactoren van een website. Een hoge positie bij Google garandeert een groter aantal bezoekers. Een hoge notering in de resultaten van zoekmachines worden ook vaak gezien als teken van kwaliteit.

In de workshop wordt aandacht besteed aan zowel de marketingkant als aan de technische kant van het zoekmachineoptimalisatie. In begrijpelijke taal worden de beginselen van zoekmachine optimalisatie (SEO) uitgelegd. De verschillende onderdelen worden geïllustreerd aan de hand van praktijkvoorbeelden. De websites van de deelnemers zelf zijn hierbij het uitgangspunt.

De workshops worden gegeven door webdesigner Wim de Vos (Web-care): “Veel websites hebben hooguit enkele tientallen bezoekers per dag. Door je website in een paar eenvoudige stappen aan te passen kan het bezoekersaantal vaak heel eenvoudig worden verdubbeld.”

De volgende workshops worden gegeven op vrijdagmiddag 19 mei en 9 juni 2017.
Meer informatie: Medialab Wageningen

Wethouder opent nieuwe websites De Kijkdoos en CultuurinBennekom

websites_bennekomCultuurwethouder Johan Weijland heeft vrijdag de nieuwe websites cultuurinbennekom.nl en dekijkdoosbennekom.nl geopend. Dit vond plaats tijdens de bijeenkomst van Rotaryclub Bennekom in het koetshuis van Kasteel Hoekelum. Beide organisaties hebben de intentie uitgesproken om elkaar op het gebied van culturele activiteiten te versterken. De website cultuurinbennekom.nl is door de Rotary geschonken aan alle Bennekommers, als overzichtsportal voor alle culturele activiteiten in Bennekom. De Kijkdoos Bennekom wil met haar nieuwe site de toegankelijkheid voor exposities van eigentijdse beeldende kunst vergroten.

Bennekom is een levendig dorp dat gonst van een grote variatie aan culturele activiteiten. De hoogste tijd om dat overzichtelijk te presenteren voor de Bennekommers constateerde Rotaryclub Bennekom. Met de gepresenteerde website cultuurinbennekom.nl kunnen geïnteresseerden zich in één oogopslag oriënteren op de cultuuragenda in Bennekom. De website biedt bovendien aan alle verenigingen de mogelijkheid om zelfstandig hun cultuuractiviteiten op deze site te plaatsen, zodat per dag te zien is ‘wat er te doen is’.

De Kijkdoos ontving dit jaar opnieuw meer bezoekers in haar expositieruimte in Villa Erica. Met de nieuwe site wil de Culturele Vereniging de exposities, lezingen & concerten en educatieve projecten goed toegankelijk maken. Voor mensen van jong tot oud en in het bijzonder voor Bennekomse/Edese scholen. De site bevat toegankelijke informatie over de activiteiten en beeldende presentaties van eigentijdse beeldende kunst.

Rotary en De Kijkdoos willen culturele activiteiten promoten en het enthousiasme van Bennekommers voor cultuur versterken. Daar zijn ook de nieuwe websites op afgestemd: fris, modern en toegankelijk voor jong en oud. De websites zijn ontwikkeld door het bedrijf Web-care uit Wageningen.

Meer informatie: www.cultuurinbennekom.nl, www.dekijkdoosbennekom.nl

Bron: Hoog & Laag

Google geeft mobiele sites voorrang

website-mobilevriendelijk-googleMeer dan 50% van alle bezoekers komt op uw website via een mobiel apparaat. Google heeft aangegeven dat vanaf 21 april 2015, mobielvriendelijkheid een ranking factor wordt. Wanneer Google een website negatief beoordeelt op mobielvriendelijkheid, zal deze lager scoren in de zoekresultaten: minder bezoekers op uw website.

Waarom geeft Google mobielvriendelijke websites voorrang?

  • Het mobiele verkeer op zoekmachine Google gaat het desktop verkeer overtreffen in 2015. Google wil ook mobiele gebruikers een optimale zoekervaring bieden en heeft dus baat bij mobielvriendelijke websites in hun zoekresultaten.
  • Mobiele apparaten spelen een belangrijke rol in het aankoopgedrag van consumenten. De aankoop zelf gebeurt in veel gevallen nog op een desktop, maar tijdens het oriëntatieproces wordt vaak een mobiel apparaat gebruikt.
  • Wanneer gebruikers van zoekmachine Google een negatieve zoekervaring opdoen doordat de website die zij bezoeken niet mobielvriendelijk is, doet dat afbreuk aan het imago van Google.

Via deze testpagina van Google kunt u achterhalen of uw website klaar is voor deze update. Vul uw webpagina-URL in om direct een analyse uit te voeren. Ziet u de melding ‘Geweldig! Deze pagina is mobielvriendelijk.’? Dan bent is uw website klaar voor de komende update!

Uw website aanpassen voor mobiel? Google op webdesign Wageningen!

Kennismakingsworkshop WordPress

IMG_2772

Wat hebben de websites van CNN, NRC Next en bijvoorbeeld Proef Wageningen gemeen?
Ze maken allemaal gebruik van WordPress!

Op vrijdagmiddag 6 juni is er een gratis toegankelijk workshop WordPress. Deze kennismakingsworkshop is voor mensen die:

  • Een website nodig hebben of een huidige website willen vervangen.
  • Zelf een website willen maken en bijhouden.
  • Gebruik willen maken van de vele mogelijkheid van internet.
  • Social media willen combineren met hun website.
  • Een gebruiksvriendelijke website willen hebben.

Met WordPress maak je eenvoudig een professionele website. WordPress is gratis en is wereldwijd het meeste gebruikte  “content management systeem” (CMS). Voor meer dan 25 miljoen gebruikers is WordPress het middel om  zowel zakelijke als persoonlijke blogs en websites te creëren.

Wereldwijd zijn er momenteel ruim 66 miljoen websites die WordPress gebruiken.

In de workshop komen de verschillende mogelijkheden van WordPress aan bod, en wordt getoond hoe u zelf hier mee aan de slag kunt gaan.

  • De workshop wordt gegeven op vrijdagmiddag 6 juni,  16.00 – 17.00 uur.
  • Locatie: Wilhelminaweg 5, Wageningen
  • Door: door Wim de Vos van Web-care

Na afloop is er de gelegenheid om even na te borrelen en te netwerken. De toegang is gratis.

Aanmelden: MediaLabWageningen »